Міграція
Куратори:
Григорій СЕМЕНЧУК, Вероніка СКЛЯРОВА

Виїзд, повернення, тривання. Плутаючись у словах та визначеннях, ми все більше спираємось на нові досвіди. Міркуючи про історію світової культури, ми завжди маємо справу з поняттям «міграція» — як чимось безумовно невід’ємним у минулому і тим, що визначає певні тренди розвитку нашої цивілізації зараз. Україна на цій мапі завжди була чи не найбільш «буремною» землею. Протягом останнього століття українці мігрують і повертаються, а отже закономірно приносять свою культуру в інші національні культури і відповідно навпаки — повертаючись в Україну, привозять сюди і культурний досвід інших країн. Якщо до 2022 року, за оцінками ООН, поза межами України проживало близько 4.9 млн українців, то зараз, послуговуючись різними даними, ми можемо припустити, що їхня кількість збільшилася як мінімум удвічі. Це, безумовно, змінює культурну мапу нашої країни і світу загалом, формуючи абсолютно новий досвід української культури, адже таких масових міграційних процесів, спричинених війною у цьому столітті, Європа ще не спостерігала.

Але не варто забувати, що «міграція» — це також термін з орнітології. У сучасній перспективі український митець чи людина культури має багато чого спільного саме з птахами. Розірваність, фрагментація, принцип «вершин» або архіпелагу островів, мапування ландшафту української культури наразі відбувається в чіткій узгодженості з великими аеропортами світових столиць. Якщо за точку відліку брати формування нових цінностей, то Варшава і Лондон наразі не менш важливі точки сучасного українського мистецтва, ніж Харків чи Львів. Виставки, вистави, резиденції, концерти, можливість творити та мати на це матеріальні ресурси стали певним «вирієм» для українських митців та мисткинь. Орієнтація і навігація у цих краях не менш складна, ніж для людей, релокованих всередині нашої країни. Адже культура — це завжди про середовище, а зміна середовища призводить і до певних, часом надто кардинальних змін у напрацьованих культурних практиках. Важливою є й унікальність досвіду тих, хто формує новий культурний ландшафт територій, які пережили тимчасову окупацію, або залишається чи повертається до своїх «гнізд», котрі й далі залишаються безпечними лише умовно.

Проаналізувавши досвіди, доволі важко поділитись історіями успіху релокованих інституцій. Вони є, але дуже мізерна кількість продовжила свою діяльність, більшість змінили фокус та втратили вагому частину команди. Натомість є успішні кейси новостворених релокованими культурними менеджер(к)ами, відірваними від своїх команд, «пташиних інституцій». Це коли музей чи бібліотека є, але на мапі їх немає. Наприклад, створення й відкриття Українського музею сучасного мистецтва/UMCA в Українському домі або одеських бібліотек в автобусі.

Про всі ці теми ми хочемо поговорити в межах Конгресу, а найважливіше — обміркувати майбутнє нашої культури крізь оптику її переміщень у різних напрямках. Мапування персональних та інституційних досвідів у зустрічах буде супроводжуватись мапуванням викликів. Маршрути міграції, означені на подіях нашого блоку, супроводжуватимуться фокусом на повернення. Хроніки болю переплітатимуться з вітальністю і надією на краще майбутнє для наших «українських птахів».

9:30-10:00
ранкова кава
10:00-11:30
дискусія
Архіпелаг: нові острови української культури на світовій мапі
  • Павло МАКОВ
  • Олеся МАМЧИЧ
  • Жанна ОЗІРНА
Модераторка
Дарія БАДЬЙОР
Держава — це спільнота людей, що об’єднані ландшафтами пам’яті та цінностей. Культура творить їх простір самоідентифікації саме з цих компонентів. Від 24 лютого 2022 року наші культурні ландшафти значно розширилися за межі України. У першій дискусії тематичного блоку «Міграція» ми поговоримо про нові культурні центри продукування української ідентичності, які тепер не обмежуються кордонами нашої держави. Хто творить ці нові творчі спільноти і де вони зосереджені? Які наслідки такої культурної міграції за кордон? Ця розмова про те, якими ми вийшли із «травматичного минулого» і з якими інтенціями увійшли у «травматичне теперішнє», а найголовніше — чи якимось чином негативні причини такої вимушеної релокації можуть стати поштовхом до позитивного майбутнього.
11:30-13:00
дискусія
Вирій чи зона осідлості? Політики (не)повернення
  • Максим ГОЛЕНКО
  • Галина ГРИГОРЕНКО
  • Роман КЕЧУР
  • Таміла ТАШЕВА, онлайн
  • Олександра Азархіна, онлайн
Модераторка
Ірина ПОДОЛЯК
Від початку повномасштабної війни українці мігрують і повертаються. Сучасну хвилю української релокації визначають як «наймобільнішу» за всю історію. Наші співгромадяни активно переїжджають — як всередині країни, так і за кордон. Які ми створюємо умови для їхнього повернення? Які стратегії, методи та механізми наразі працюють на повернення в Україну (і чи існують ці сформульовані стратегії загалом?). Чи наша державна політика насправді має план для тих, хто хотів би повернутися? І як бути з територіями, які вже довго перебувають під окупацією? Які нові можливості й сенси готова запропонувати Україна для цих територій? Довкіллєва гуманітаристика дозволяє звернутися до досвіду птахів. Паралелі та маршрути можуть підказати нам неочікувані рішення та допомогти із плануванням повернення до своїх «гнізд» та відбудови нового життя в Україні.
13:00-14:00
обід
14:00-15:30
дискусія
Внутрішньо переміщені сенси
  • Ольга ГОНЧАР
  • Олеся МІЛОВАНОВА
  • Ольга ПУЖАКОВСЬКА
  • Вероніка СКЛЯРОВА
Модераторка
Богдана БРИЛИНСЬКА
Екосистема наших світів докорінно змінилася. Дім — це радше про час, ніж про місце, любов — це швидше простір, а культура — це перш за все середовище. У межах нашої країни відбулося велике переміщення. Які сенси інституцій, що ми їх беремо з собою у релокацію і як нам почати продукувати нові системи, а не постійно виправляти старі? Спробуємо окреслити нові досвіди культурних інституцій без прив’язки до певних локацій, промапувати розширення «нашого» середовища всередині країни.
15:30-16:00
кава-перерва
16:00-17:30
дискусія
Birdwatching: як змінився образ України за кордоном
  • Аполена РИХЛІКОВА
  • Ольга ХРЕБОР
  • Єва ЯКУБОВСЬКА
  • Андрій ЯЦІВ
Модератор
Алім АЛІЄВ
Один з інструментів колоніалізму — фрагментація суспільства. Колишні колонії часто позбавлені голосу й усвідомлення своєї суб’єктності, зокрема через те, що втрачають можливість бути почутим та побаченими. Боротьба за цю суб’єктність — важкий і багатокомпонентний процес, що почався давно, але здається лише зараз набрав сили і створив нове розуміння нас. Україна сьогодні точно бере голос. Але який це голос? Злий, незадоволений, вимогливий та директивний? Чи налаштований цей голос на діалог зі світом? Вочевидь, ми стали набагато гучніші, наші потреби тепер чують. Тому саме зараз нам важливо змінити оптику й подумати про те, якими нас бачать і відчувають наші партнери. Ця оптика стосується й тих, хто далі залишився в Україні, і тих, які стали гостями у різних країнах Європи та світу.